Mig og min up!-tur :-)

Jeg har, efter at have ejet mange brugte biler, købt en Volkswagen up!. Valget faldt på en VW up, da jeg for det første godt kunne (og stadig kan) lide VW, men også fordi, at denne bil, er den bedste i sin klasse. Nu har jeg haft den i lidt over et halvt år, og jeg er stadig glad, men. Der er altid et men.

Det var fantastisk at få en ny bil. Jeg følte en glæde, hver gang jeg satte mig ind og min næse gjorde krav på duften af ny bil. Denne havde jeg dog kun på lånt tid, for efter et besøg hos Dinitrol, var den erstattet af en Tjære-lign. duft. Sidstnævnte er heldigvis forsvundet, men duften af ny bil kommer aldrig igen. Og heraf navnet: “Ny bil”. Jeg overlever nok.

Jeg var meget begejstret for bilen i starten, og det er jeg da også stadig. Men de kritiske briller kom langsomt på og jeg vil her prøve at opremse nogle af de punkter ved bilen, som irriterer og ærger mig en smule. Det skal siges, at det er en billig bil og at af samme årsag ikke kan forvente alverden. Vi er alle forskellige og har hver især forskellige forventninger til det, vi erhverver os.

vw up

Gearkassen og de mange “sjove” (mis)lyde

I mine tidligere biler, har jeg altid været opmærksom på mislyde. Dette har, set i bakspejlet, nok været en smule i overkanten. Når jeg sidder bag rattet i min up, er der også lyde – mange lyde. Flere af dem, lyder decideret usunde. Takket være internettet, kan man i diverse fora læse sig til, at dette ikke er usædvanligt og sågar “er meningen”. Det har jeg skulle vænne mig til.

Gearkassen hverken lyder eller opfører sig som den bedste af slagsen, og der findes da også flere skrækhistorier på nettet, hvor lydene er taget til og den til sidst har kastet håndklædet i ringen. Derfor gør det mig rigtig glad, at jeg tegnede 2 års udvidet forsikring hos VW. Husk altid at sætte bilen i 1. gear, før du sætter den i bakgear – ellers er der stor sandsynlighed for, at den børster tænder, og det lyder IKKE godt.

Følger man gearskifteindikatorens anvisninger, vil den gerne have dig til at skifte til 5. gear, allerede ved 50 km/t. Dette medfører dog, at gearkassen eller motoren (er ikke sikker på, hvor lyden egentlig kommer fra) lyder som en fiskekutter fra de glade 60’ere. Det er i øvrigt ikke gearindikatoren, der ikke fungerer. Også i instruktionsbogen står der, at man som tommelfingerregel bør skifte gear efter hver 10 km/t forøgelse, altså 2. gear v. 20 km/t, 3. v. 30 km/t, osv.

Der er også lidt raslelyde ved lave omdrejninger og en klonk-lyd fra koblingen i ny og næ. Alt sammen noget, flere har oplevet. Også en ret markant hylen fra motorrummet, skulle have ramt mange. Her skulle det angiveligt være en vandpumpe, der blot skal skiftes på garantien.

Af mangler kan nævnes loftlys bag i, lys i bagagerum, indikator for lav sprinklervæskestand og mulighed for at rulle passagervindue ned i førerside. Det skal siges, at jeg har købt en Cheer up! med en del ekstraudstyr. Dette står i kontrast til bilens mangler og kan på den måde blive et irritationsmoment. De er ingen tvivl om, at havde jeg givet under 100.000,- kr. for min bil, havde jeg ikke hæftet mig ved ovenstående.

Set i bagklogskabens klare lys

Det føles sgu underligt, at have betalt en mindre formue for ekstraudstyr, når det ikke ændrer på, at bilen mangler mange af de finesser, der er med til at give en “lækker feeling”. Derudover er det penge ud af vinduet, når vi snakker brugtpris. Bilen vil, som et resultat af alle de eksemplarer der sælges, have en enorm afskrivning pr. kørt kilometer. Hvis man ser bort fra dette, har man en billig bil, der er den bedste i sin klasse og forhåbentlig stadig kører om 5 år.

Volkswagen cheer up!

Leave a Reply