Husker du snakken om brintbiler, i slutningen af 90’erne? Nu er de lige om hjørnet. Hyundai kommer med sin første serieproducerede brintbil til næste år, og vi, danskerne, bliver de første til at få fingrene i den.
Årsagen til at brintbilen lod vente på sig, skyldes ifølge bilproducenterne, at produktionsomkostningerne var for høje. Nu er de (omkostningerne) reduceret med 95 procent, og det betyder at vi i de kommende år vil se brintbiler fra både Toyota, Honda og Hyundai.
Brintbiler til næste år
Til næste år, i 2015, vil man kunne købe en brintbil. Der tale om en Hyundai ix35 Brint, som er den første serieproducerede brintbil. Hyundai har udset sig Danmark som testpilot for brintbilen, og vi bliver derfor de første til at få den i handelen. Dette hænger sammen med at Danmark ikke har nogen registreringsafgift på brint (og el) biler samt at Danmark har en grøn miljøpolitik. Der kører allerede nu brintbiler rundt i København, da Københavns Kommune allerede har indkøbt 15 stk. Hyundai ix35 Brint.
Prisen på Hyundai ix35 Brint skulle ramme nogenlunde samme niveau, som en traditionel bil med forbrændingsmotor, da den som sagt er fritaget for den ellers ret pebrede registreringsafgift. Men da en traditionel bil kan koste alt fra 80.000 til 500.000 kroner, er det ikke særlig præcist.
Køreoplevelsen
Når man sidder bag rattet i en brintbil, er det stort set som at køre i en elbil. Motoren er lydløs og momentet er, som på elbiler, typisk lidt højere, end tilsvarende biler med forbrændingsmotor. Eksempelvis har en VW up! med traditionel forbrændingsmotor, et moment på 95 Nm, hvor en e-up! med el-motor, har et moment på 210 Nm.
Hvordan virker det, det der med brint?
Hvor en el-bil har en masse serie-forbundne batterier, har brintbilen en brændselscelle. Brændselscellen er en enhed, der producerer elektricitet “on the run” og derved driver en el-motor, som skaber fremdrift.
El-produktionen sker ved at brinten ledes ind i brændselscellen og blandes med ilt. Dette skaber en kemisk reaktion mellem ilten og brinten, som danner vand og løse elektroner. De løse elektroner er det, der ledes ud som energi og driver el-motoren. Det meste af vandet fordamper, og det vand der er tilbage, aftappes automatisk efter endt kørsel. Det er værd at bemærke, at vandet er helt rent og dermed ikke forurener miljøet.
Når der skal tankes brint på bilen, foregår det som med en traditionel bil. Dog sker optankningen ved et tryk på 700 bar. Dette er i hvert fald tilfældet på den nye brinttankstation i Sydhavn ved København. Det høje tryk gør, at brinten er flydende og meget kompakt. Eksempelvis rummer en fuld brinttank på Hyundai ix35 Brint, “kun” 5,6 kg flydende brint.
Fordelene ved brint
Den væsentligste fordel ved brintbilen, set i forhold til elbilen, er rækkevidden. En brintbil vil typisk køre den samme distance på en fuld brinttank, som en traditionel bil med forbrændingsmotor. Dertil kommer det, at den også er langt hurtigere at tanke, end en el-bil, der skal lades op ved stander eller strømudtag. Dog er el-bilen langt billigere i drift. Det forholder sig nemlig således, at staten har pålagt brint en afgift, der gør at prisen bliver holdt på samme niveau, som benzin og diesel – øv.
Brintbiler forurener ikke. Det vand og damp der udledes, er helt rent og forurener dermed ikke miljøet. Vandet er i princippet så rent, at det kan drikkes. Man kan håbe på at producenterne udnytter det rene vand og i fremtiden integrerer både kaffemaskine og isvand i bilen. Hvorfor ikke.