Er du på udkig efter en brugt VW up!, er her nogle tips til, hvad du bør være opmærksom på. Ydermere vil jeg komme lidt ind på, hvad der er at foretrække af ekstraudstyr, årgange, m.m. Bemærk at guiden også gør sig gældene for SKODA Citigo og Seat Mii, da disse er identiske med VW up!.
Overordnet
VW up’en har været på markedet i ca. 3 år og der er efterhånden ved at være en del brugtvognsannoncer også. Prisen er dog stadig ret høj, set i lyset af nyprisen. Derfor vælger mange naturligvis at købe en ny, frem for at købe en brugt. Især fordi man i en skrivende stund kan finansiere en VW up! med et fastforrentet lån på 1 pct.
Der er selvfølgelig penge at spare, hvis man køber en brugt VW up. Prisen falder i takt med årgang og antal kørte kilometer. Prisen er dog generelt ret høj. Dette vil ændre sig med tiden, da der kører usædvanligt mange VW up rundt i Danmark, og disse skal sælges på et tidspunkt. Når de begynder at være brugtvognskyndige, vil prisen blive presset ned på et nivaeu, hvor det vil give mere mening at købe en brugt VW up!.
Motorvariant
VW up! fås med hhv. 60 HK og 75 HK. Den eneste forskel på de to varianter er motorstyringen. Det er muligt at få chippet sin 60 HK-variant, således den yder de samme antal HK som 75 HK-varianten. Det forlyder også at der er forskel på gearingen – dette kan jeg hverken be- eller afkræfte. Faktum er dog at der ikke er den store forskel på de to varianter. På motorvej er der, ved høje omdrejninger, en smule mere træk i Up’en med 75 HK.
Mit råd er helt klart at spare pengene og gå efter en 60 HK-variant. De 15 HK er simpelthen ikke værd at gå målrettet efter, da forskellen ikke er til at mærke i hverdagen.
Ekstraudstyr
Forskellen på en skrabet model og en model med masser af udstyr er enorm. En VW Up kan sagtens føles lækker, men det afhænger i høj grad af ekstraudstyret. En Take up, der er den mest skrabede udstyrsvariant, lægger ikke skjul på at den er billig. Men stiger man derimod ind i en Move up eller High up, der har læderpakken, navigationsenhed, lakeret instrumentbord, handskerum, m.m. er indtrykket et helt andet.
Det kan derfor godt betale sig at gå efter en variant med udstyr. Bemærk at ekstraudstyr sjældent er noget sælger kan bruge til at presse prisen særlig meget. Jeg anbefaler helt klart at man som et minimum køber en variant med Aircondition. Bemærk at A/C er standard i 5-dørs modeller.
Årgange
Der er forskel på de forskellige årgange af VW up’en. Dette skal man huske på, når man bladrer sig igennem de forskellige brugtvognsannoncer. Eks. er de første årgange, som de eneste, ikke BlueMotion-modeller. Dette vil sige at de ikke er sænket fra fabrikken, at de ikke har start/stop-system og ikke har dæk med mindsket friktion. Dette betyder at de ikke kører lige så langt på literen, som BlueMotion-modellerne. Ydermere har er de naturligvis hårdere ramt af de gængse børnesygdomme, som fortsat bliver rettet løbende.
Dette skal du være opmærksom på
Der har været og er fortsat en del problemer med VW up’en. Når man er ude og prøvekøre bilen, skal man især være opmærksom på flg.:
Gearkassen
Der er stor forskel på, hvordan gearkasserne i up’erne opfører sig: De kan især være svære at få i 1. gear, i bakgear samt øvrige gear. Man skal derfor sørge for at få prøvet gearkassen grundigt igennem – både ved kold og driftsvarm motor. Det er helt normalt at bakgearet “børster tænder”, hvis man ikke sætter den i 1. gear inden den sættes i bakgear. Men selv her kan nogle gearkasser finde på at børste tænder. Vær derfor opmærksom på gearkassen. Der findes en del mandagsmodeller.
Skæve skivebremser (for) og/eller nav’er
Rigtig mange VW Up har det problem, at skævebremserne bliver skæve. Dette resulterer i at bilen begynder at hoppe ved nedbremsning. VW er godt klar over problemet, så de yder kun garanti såfremt bilen har kørt under 10.000 km. Smart af dem – surt for os. Nogle er så uheldige, at også nav’erne er blevet skæve. Her dækker garantien dog.
Mislyde i elrude-motor
Afprøv begge sideruder og lyt efter om de virker “trætte”. Det er noget VW dækker på garantien.
Vand i vangerne
Kan du høre “skvulp”-lyde, er vangerne sandsynligvis fyldt med vand. Det er også et kendt problem og kan afhjælpes ved at pille en gummiprop ud, der sidder ved panelkassen bag, et stykke inde under bilen. Det er angiveligt ikke alle biler, hvor man kan pille gummiproppen ud. Årsagen er en flamingoforstærkning bag bagkofangeren, som suger vand når bilen eks. vaskes.
Mislyde ved kobling
Koblingen kan begynde at sige knæk- og knirkelyde når den trædes ind og ud. Det er et kendt problem og dækkes af garantien.
Varmeskjold
Det er ligeledes et kendt problem at varmeskjolet skal skiftes. Dettes gør VW uden beregning, såfremt bilen stadig er dækket af fabriksgarantien.
Bemærk at der er generelle fejl på alle biler, så lad dig ikke afskrække af ovenstående. Dog kan det være en rar sikkerhed, at der tilkøbt 2 års forlænget fabriksgaranti eller at sælger yder en form for garanti. Rarest er det dog at konstatere fejl under prøvekørslen og ikke efter afsluttet handel, så vær opmærksom under prøveturen!
Jeg har tidligere skrevet et blog-indlæg om generelle fejl og børnesygdomme, som kan være et kig værd.
Har en 60hk fra 2012, med Blue Motion. Er det ikke første årgang? Du skriver at de første var uden.